Single Blog

El confinament accelera la implantació del teletreball i multiplica l’ús de dades a Internet

20/04/2020, Written by 0 comment

El Covid-19 ha posat “potes enlaire” tota la nostra vida i ens ha obligat a confinar-nos a casa. Això ha accelerat la implantació del teletreball en la majoria d’empreses i l’ús d’Internet. Les xifres parlen per si soles:

  • Abans de la pandèmia, a Espanya només el 4,3% dels empleats treballava des de casa la meitat de la seva jornada laboral; actualment la majoria de les empreses tenen a gairebé tota la seva plantilla teletrabajando a jornada completa.
  • En un sol mes, el trànsit d’Internet ha augmentat com en un any normal.

Control horari i confinament

El fet que fa uns mesos entrés en vigor l’aplicació del control horari, va donar una certa tranquil·litat als ocupadors a l’inici del confinament, respecte a si els seus treballadors continuarien complint amb les seves tasques en enviar-los a casa a teletrabajar. Que els treballadors poguessin fitxar l’inici i finalització del treball, a priori, garantia que els empleats complissin amb les seves obligacions. No obstant això, el confinament,a més de paralitzar a milers d’empreses en tot el país, ha tingut en molts casos la conseqüència pràctica de deixar relaxada o una mica aparcada l’obligació de registrar la jornada del treballador.

Cada empresa ha optat per una opció diferent. Algunes empreses s’han decantat per la «autoresponsabilitat» a l’hora de complir l’horari laboral. Unes altres han reduït “de facto” la jornada laboral i donat algunes setmanes de vacances. En alguns sectors, com en educació o farmacèutic, alguns empleats asseguren que treballen més ara que abans i que continuen registrant la seva jornada laboral com sempre.

Flexibilització de la jornada laboral i canvi de mentalitat

No obstant això, la dificultat real de conciliar el teletreball amb la vida familiar durant el confinament, especialment complicat per a les famílies amb fills petits, ha motivat, com dèiem, una relaxació d’aquest control horari a nivell general. La flexibilització va en Teletreball - videoconferènciadiversos sentits: la quantitat d’hores treballades i les franges horàries en les quals es treballa. Això podria incentivar una evolució en les relacions laborals empresa-treballador, motivant que la productivitat del treballador no es basi tant en les hores en les quals està enfront de la pantalla, sinó en la seva capacitat per a desenvolupar les tasques de manera efectiva, posant l’accent més en la consecució d’objectius. La quantitat d’hores, el clàssic “presentismo” que s’exigeix en les empreses com a garantia de treballador productiu, podria començar a passar a la història. Així, estar moltes hores “escalfant la cadira” davant de la pantalla no garanteix que el treballador faci el seu treball, ni des de l’oficina ni des de la seva casa. L’altra via de flexibilització és respecte a l’horari de treball. Els horaris s’han hagut de flexibilitzar, perquè moltes parelles han d’anar alternat horaris, o perquè les moltes llars no reuneixen les condicions òptimes per a treballar (un lloc tranquil separat de la resta de l’habitatge i amb bona connexió), per la qual cosa molts prefereixen treballar de matinada o a primera hora del matí.

No obstant això, alguns empleats donen per descomptat que, malgrat que els hagin donat dies de festa o reduït la jornada, en la pràctica continuaran treballant per a recuperar el temps perdut, una obsessió en moltes empreses, que ja han començat a aconsellar als seus treballadors que organitzin els torns de vacances per a fer-los en mesos diferents, perquè no es perdi també el mes d’agost.

Teletreball - confinamentAugment del trànsit d’Internet equivalent a un any

Una altra conseqüència derivada del confinament i l’eclosió del teletreball és el creixement en el trànsit d’Internet. Telefónica ha registrat des de l’inici de la crisi del coronavirus un creixement inusual del trànsit d’Internet en la seva xarxa fixa equivalent al que es produeix en tot un any en circumstàncies normals.

En tan sols un mes de confinament el trànsit acumulat ha augmentat un 35%, mentre que al llarg de 12 mesos, la xarxa fixa de Telefónica té habitualment un creixement de trànsit acumulat d’un 30%.

Molt probablement el Covid-19 marcarà la nostra vida i la nostra manera de treballar per sempre. Seria molt recomanable, doncs, intentar convertir aquesta crisi, en la mesura que sigui possible, en una oportunitat de millora personal i d’optimització a nivell professional.