Blog

Pimes: Com fitxar els millors experts digitals

02/07/2019, Written by 0 comment

Escrit per Josep Mompín el 2017.05.30 a les 19:47:53
(President d’Honor de l’Associació Iberoamericana de Periodistes Especialitzats i Tècnics (AIPET))

Sabem que a Espanya hi ha un important dèficit d’experts en TIC. Les grans empreses es lamenten que no troben suficients professionals per completar les seves plantilles amb experts digitals. Els Col·legis Professionals i Associacions de Telecos i Informàtica, corroboren que al sector només hi ha un 4% de professionals a l’atur, la qual cosa és un símptoma excel·lent per a ells.

També és sabut que els especialistes en TIC prefereixen ser fitxats per grans empreses, en les que creuen que podran “realitzar-se més i millor, abans que per Pimes. Però, com podem revertir aquesta tendència si som una petita o mitjana empresa ?.

Segons l’European Digital City Indix, Barcelona és la 9º urbs més atractiva per a l’emprenedoria digital. Aquest fet ha ocasionat que s’hagi elaborat el Pla Barcelona Ciutat Digital 2017-2020, un full de ruta que té com a objectiu digitalitzar totalment l’administració, promoure la innovació en les petites i mitjanes empreses, així com fomentar l’educació digital. I en l’ànim de tots els presidents autonòmics figura igual inquietud, sabedors que el futur econòmic està en la tecnologia i en la innovació.

Si ets una Pime, t’interessarà saber el que l’empresa “The Valley Digital Business School” (www.thevalley.es) aconsella sobre els 6 passos a seguir per reclutar talent digital d’alt valor, i que Israel García jutge ha resumit en un article en un diari de Madrid:

1. Cal definir la modalitat de contractació: empleat, freelance presencial, o freelance en línia. El segon és recomanable per a projectes puntuals, mentre que el tercer es recomana quan es desitja externalitzar tasques que no formen part del nucli del negoci; per la seva banda, les grans empreses van normalment als tradicionals mètodes de contractació en premsa diària.

2. Concretar el perfil segons les necessitats de l’empresa. D’aquesta manera podrem definir les tasques i habilitats que ha de complir l’empleat / candidat en el procés de selecció. En l’actualitat els perfils més demandats són els d’especialista en Big Data, expert en Seguretat Digital, professional del Màrqueting i Comunicació Digital, CDO (Chief Data Officer), CMO (Chief Màrqueting Officer), CTO (Chief Technology Officer), i Social Media Manager.

3.Establir les condicions de treball d’acord al mercat laboral. Cal tenir molt clar per on es mouen els salaris i condicions de cada perfil, i fins i tot superar els estàndards del mercat laboral. Els salaris variaran en funció de l’experiència del candidat, l’empresa i el sector en què opera. Un lloc d’expert digital, amb entre 3 i 5 anys d’experiència – a títol orientativo-, podria estar entre 25.000 i 35.000 € bruts anuals, com a mínim; potser vesteixin de manera informal, però opten a salaris d’executiu.

4. Vendre com una “Top employer”. Els candidats a ser entrevistats, segur que han enviat el seu CV a diverses empreses. Per això, cal “vendre” molt bé el lloc de treball que els oferim: es van a trobar amb una empresa que aporta un gran valor afegit, un clima de molt alt rendiment, i que funcionaran per objectius; se’ls oferirà treballar en equip, flexibilitat laboral, un entorn col·laboratiu, i estructures horitzontals. Aquests valors serveixen també per retenir els treballadors que ja estan en plantilla. Tot això, no és freqüent que ho ofereixin les grans empreses, de manera que aquí les Pimes tenen un cert avantatge. Caldrà tenir-ho present quan es redactin les ofertes de treball.

5. Recepció de CV. Un cop redactada i publicada l’oferta de treball, en la qual es tindran present les “qualitats i avantatges” del lloc, caldrà seleccionar els CVs rebuts, i fins i tot es podrà “sortir” a buscar el talent digital en xarxes socials, especialment Linkedin . A part de les competències digitals cal valorar altres aspectes com l’experiència, capacitat d’adaptació, sentit de responsabilitat, nivell de compromís, visió estratègica, orientació al consumidor, lideratge a la xarxa, capacitat d’anàlisi, etc.

6. Tenir criteris objectius d’avaluació. A més del que s’ha dit fins ara, es podrà recórrer a test de personalitat o dinàmiques de grup. En cas de no trobar el perfil adequat, caldrà recórrer a les borses d’ocupació especialitzades, com poden ser les associacions o col·legis professionals.

José Mompín Poblet
Periodista Especialitzat en TIC

Llegir més