Blog

La bombolla de les start-ups tecnològiques

02/07/2019, Written by 0 comment

Escrit per Tecnonews el 2017.03.21 a les 17:36:52

No tot el que brillava abans, brilla avui amb tanta força.

Les empreses tecnològiques fa mitja dècada van aparèixer com la panacea del món empresarial. Durant cert temps, el model de les firmes tecnològiques era un referent per a tot el sector empresarial.

Es tractava d’empreses joves amb costos de producció molt baixos i que rebien una gran quantitat de finançament. Imaginem per exemple un web: no és necessària maquinària de grans costos, només ordinadors i una connexió a la xarxa similar a la que una altra empresa que produeixi sabates tingui.

Moltes d’aquestes companyies suposaven una inversió d’allò més rendible perquè a més, els sous, en tractar d’empreses naixents de la mà de joves, acostumaven a ser força baixos.

Nous llicenciats, enmig d’una crisi global, rebien sous de 1.000 i una mica més d’euros i se sentien satisfets perquè molts dels seus coneguts no tenien ni això.

Fet i fet, les empreses tecnològiques que han tingut veritables ingressos després de rondes de finançament d’allò més optimistes, són relativament poques. A això cal sumar-li que en molts casos les start-ups tecnològiques no tenien un model de negoci massa definit. Totes pretenien ser com Facebook, que va tenir l’enorme sort de generar primer el producte i després encarregar-(i li va costar el seu) de crear el model de negoci.

D’altra banda, el sector tecnològic, abans més obert, ara està copat per unes poques empreses que ofereixen tots els serveis que aplicacions o webs pretenen poder oferir. De què serveix crear un empresa de missatgeria amb bicicleta quan Amazon en poc temps va a fer el mateix amb drones? De fet Amazon podria oferir un servei de missatgeria amb bicicleta i si no ho fa és perquè no resulta rendible.

Així hem arribat fins als nostres dies. Els joves d’aquestes empreses s’han fet grans i ja no s’acontenten amb sous ínfims, no hi havia models de negoci per al futur i els inversors cada vegada s’han tornat més exigents en no obtenir beneficis pels diners que havien desemborsat.

L’exigència sobre webs, e-commerce o empreses socials entre altres s’ha tornat cada vegada més intensa. Per això, aquelles firmes que abans presumien de tenir futbolins, taules de ping-pong i que tots els empleats, el dijous a la tarda anaven de afterwork, s’han tornat com aquestes altres empreses que tant criticaven per la seva falta de democràcia. Han descobert que la democràcia és sobretot un sistema econòmic; el mateix que l’ha passat a Espanya.

Moltes persones ja estan alertant que la bombolla de les start-ups està al caure o millor dir a explotar. Aquesta setmana es demostrava que Uber no era l’empresa brillant que es pretenia amb la dimissió del seu president i des Sillicon Valley arriben alarmants notícies: els fons de capital risc ja no inverteixen en empreses que no han demostrat poder donar rendiment.

Llegir més