Single Blog

Estem preparats per a teletreballar?

18/06/2020, Written by 0 comment

 

De la nit al dia Espanya va passar de tenir un 4% teletrabajadores a un 80%. Estaven les empreses i els treballadors llestes per a aquesta revolució laboral? La resposta és rotundament no. El fet que la transició al teletreball anés imprevista i imposada va agafar a les empreses sense una preparació conseqüent. Aquesta transformació requeria d’una planificació adequada tant des del punt de vista tecnològic com organitzatiu. Aquesta improvisació ha implicat per als treballadors una càrrega extra d’estrès, perquè la ineficiència generada per la falta de mitjans i preparació, s’ha compensat amb hores dels treballadors (de mitjana la jornada s’ha estès unes dues hores).

En aquest procés, en la majoria de les empreses s’ha trobat a faltar:

Adaptació al teletreball

  • Tecnologia adequada: En el mercat hi ha solucions disponibles per a totes les necessitats, però ha faltat la inversió de les empreses per a implantar-les. Les empreses han utilitzat la tecnologia per a millorar l’eficiència i reduir costos, o com a canal de venda comercial, a través de pàgines web, però no per a canviar la manera de treballar. Les innovacions no s’han orientat als seus propis treballadors, i resulta complicat fer aquest canvi sobtadament. Per a teletrabajar es necessita una bona connexió a Internet, així com el dispositiu i el programari adaptat a les necessitats laborals.
  • Formació tecnològica: Molts empleats no havien realitzat mai una videoconferència o havien utilitzat eines de treball en el núvol. D’un dia per a un altre el seu treball depèn d’elles i això resulta difícil d’improvisar. La majoria de les empreses admet que el seu personal no té competències adaptades a l’era digital, però només un terç ofereix formació en aquesta àrea.
  • Formació en teletreball:Treballar a distància no sols requereix saber utilitzar eines de comunicació, cal saber organitzar les jornades de treball, gestionar bé les relacions amb els companys i clients mitjançant les eines de telecomunicacions per a mantenir una comunicació fluida, evitant l’aïllament i dolents entesos.
  • Cultura del teletreball:És necessari un canvi de mentalitat que ha d’anar de dalt a baix. El principal ingredient és la confiança, el cap no pot estar cridant a tota hora al treballador per a veure què està fent. Ha d’organitzar el treball, establir uns objectius mensuals o trimestrals i realitzar reunions de seguiment. En resum, cal vèncer dos grans tòtems: el presentismo com a garantia de rendiment i el control constant com a forma de Direcció.
  • Ciberseguretat: El fet de no estar preparats ha portat a algunes empreses a triar de manera precipitada qualsevol solució tecnològica que no sempre era la millor o la més segura. Connexions wifi no xifrades, dispositius sense protecció adequada o programari insegur posen en risc la privacitat de les dades i la seguretat dels equips perquè generen vulnerabilitats que els hackers podrien aprofitar.
  • Espai de treball condicionat:Teletrabajar implica treballar des de qualsevol lloc, però això no vol dir que aquest espai no hagi de tenir unes característiques determinades. Ha de ser un lloc amb suficient espai, il·luminació adequada, silenciós, mobiliari còmode: Es pot respondre un email des de la tauleta en el sofà de casa, però no pot realitzar la jornada completa d’aquesta manera. El mer fet de no haver previst un espai per a poder treballar des de casa, està generant molts conflictes familiars.

Adaptació al teletreballAdaptació al teletrabajoY, sobretot, donades les circumstàncies extraordinàries, se li ha afegit l’estrès de la por a la pandèmiai la necessitat en molts casos de cuidar dels fillsdurant la jornada laboral.

Els empleats han resistit, no teletreballat

Per tots aquests motius, es podria dir que el que s’ha realitzat aquests últims mesos no ha estat teletrabajar, sinó sobreviure laboralment a una situació d’emergència.

Malgrat tot això, les empreses han continuat funcionant i ha estat gràcies a l’esforç titànic dels treballadors, que han suportat la càrrega física i mental que aquesta situació ha suposat. Han aconseguit completar les seves tasques, però això no vol dir que el teletreball hagi d’implicar un estrès i càrrega extra per als treballadors. Aquesta situació no seria sostenible de manera permanent.

El teletreball millora la qualitat de vida dels treballadors?

Actualment,només un terç dels treballadors voldria seguir teletrabajando una vegada acabi aquesta crisi(IV Enquesta Funcas sobre el coronavirus). Caldrà lluitar contra la mala fama que ha pogut agafar aquesta manera de treballar entre els empleats a causa de la forma d’implantació i les Adaptació al teletreballcircumstàncies en les que s’ha realitzat. Caldrà convèncer-los que realment facilita la conciliació i no implica més treball i estrès.

El teletreball pot tenir molts beneficis, entre ells: flexibilitat per a conciliar la vida personal, estalvi de temps i diners en desplaçaments o un millor aprofitament de les franges personals més creatives i productives.

Les empreses han d’adaptar-se per a aconseguir un bon rendiment i aconseguir que el teletreball suposi una millor qualitat de vida dels seus treballadors. Per a això hauran d’implantar les eines tecnològiques adequades i formar-los per a permetre als seus empleats oferir la millor versió de si mateixos des de les seves cases. Això és una revolució i requereix formació per a adaptar-se a la nova situació. És una oportunitat per a totes les empreses i treballadors aconseguir una conciliació real.