Blog

Alerta de tsunami !: una gegantina onada de dades està per arribar

02/07/2019, Written by 0 comment

Escrit per Carlos Cosials el 2017.05.09 a les 23:57:35
(ALM / IOT Business Consultant)

Prenent del llenguatge periodístic la recerca d’un titular, que atregui i resumeixi la situació actual, puc començar a argumentar que, com a mínim, una primera i gegant onada de dades s’acosta, irremissiblement, i, a més, no serà només un.

A les empreses, de la mateixa manera que en la naturalesa, hi ha tot un seguit de fenòmens higiènics. Extraordinaris i devastadors però de profunda neteja. De sempre el bosc mediterrani s’ha anat regenerant a força de ràpids incendis que han netejat el sotabosc i que han deixat indemnes, en el seu cor, als pins i sureres. El superflu desapareixia per donar pas a una nova versió del bosc.

De la mateixa manera succeirà amb l’adveniment de la IOT (Internet of Things), entesa com la massiva automatització de captar i processar senyals, provinents de dispositius amb la capacitat de transmissió de dades. Si les institucions / empreses, a través del seu personal, van ser les primeres “generadores” de dades, fent el ‘data entry’ en els primerencs sistemes d’informació, posteriorment, amb la irrupció de la web, i els seus blocs i xarxes socials, permetre que qualsevol persona amb accés fos capaç de generar “dades” (primer simplistes textos en HTML, després, avui, instagrámicos audiovisuals), podem alburear que milers de milions de màquines emetent senyals, incansablement, acabaran inundant els cristal·lins dipòsits de dades de les empreses.

És a dir, a què ens referim quan parlem de transformació digital? Una anàloga lectura seria considerar que les empreses que vulguin sobreviure a l’ineludible impacte d’establir els dics digitals, de contenció i filtrat, a les creixents onades de dades, de manera que el fluid resultant que arribi al nucli (de les decisions empresarials) permeti sostenir la capacitat d’anàlisi inalterada. És a dir, no per més dades tindrem un millor resultat en els dinàmics i automatitzats anàlisi del futur.

Així doncs, evidentment, si no preparem a la nostra organització (de persones) per mantenir un diàleg constant, i només digital, amb els nostres companys, siguin humans o artefactes, senzillament sucumbirem. No serem capaços de sincronitzar-entre tots, persones i màquines, per operar el negoci a la velocitat de resposta que els incrementalment infidels clients ens demandaran. Qui tingui avui un fill / a adolescent (futur comprador / usuari en 7 anys de productes “cars”, sigui cotxe, sigui segur, sigui un frigorífic, …) s’entendrà que la urgència no serà una excepció sinó un atribut de mera existència de mercat .

I, per finalitzar, si ni l’aspecte tecnològic ni social el va convèncer, tinc per a vostè un tercer vèrtex, insalvable, amb l’extensió del “tot gratis” amb el qual el fenomen d’Internet va impregnar les relacions entre persones, també a les persones jurídiques , i que moltes de les prominents startups estan promovent des de la monetització freemiun, comportant que la natural expectativa de nous ingressos, devinientes de les noves prestacions que poguéssim plantejar-nos, quedaran, simplement, aigualits. És a dir, no van a haver més ingressos, tradicionalment dels clients, i sí, en canvi, més costos, dels nous proveïdors de solucions d’automatització.

En conclusió, la meva recomanació és que iniciï vostè un pla de salvament, amb tot el sentit d’urgència i criticitat que vulgui aplicar-li, per resistir a la devastació imminent. I que consti que em considero optimista.

© Carlos Cosials
ALM / IOT Sènior Business Consultant a Integral Innovations Solutions i Director del Màster en Big Data Science a la UIC Barcelona

Llegir més